جادوی هفت

هفت ، از ترکیب دو عدد سه و چهار ایجاد شده است که بنابر حکمت فیثاغورثی و زمانی بسیار دورتر از آن ، اعدادی خوش یمن شناخته میشدند . به عقیده بابلیان ، مصریان و تمدنهای باستانی دیگر ، به وجود ۷ سیاره مقدس اعتقاد داشتند . در زبان عبری لغت قسم خوردن ، به طور تحت اللفظی به معنای قرار گرفتن تحت نیروی ۷ چیز است که برگرفته از هفت میشی است که در پیمان میان ابراهیم نبی و ابی ملک در بیرشیبا به آن اشاره شده است . هرودوت نیز به یک قسم عربی اشاره کرده که در آن هفت سنگ به خون آغشته میشوند . آفرینش جهان در هفت روز انجام شده ، هفته هفت روز دارد ، هفت حسن خداداد ، هفت گناه کبیره ، هفت مرحله در زندگی انسان ، هفت طبقه بهشت و جهنم و مثالهای بیشمار دیگری در میان ادیان ، ملل و اعصار مختلف از جمله مصادیق حضور جادویی عدد ۷ در زندگی و مرگ انسانها هستند  .

تعدادی از مشهورترین ۷ های جهان از این قرارند :

هفت طبقه بهشت :

بر اساس آیات قرآن و مفسران احادیث ، بالاترین درجه سعادت معنوی ، ورود به طبقه هفتم بهشت است . مسلمانان به وجود هفت طبقه یا مرحله آمرزش و بهشتی شدن اعتقاد دارند . این طبقات هفتگانه همانهایی هستند که حضرت محمد ( ص ) در شب معراج خود سوار بر “ براق ” آنها را طی نموده است  .

 

هفت گناه کبیره :

هفت گناه کبیره ، گناهانی هستند که در زمان تاریخ بسیار قدیم رهبانیت مسیحی مشخص شده و در قرن ششم میلادی توسط پاپ گرگوری اول یا گرگوری کبیر در یک دسته قرار گرفته اند . این گناهان عبارتند از : تکبر ، طمعکاری ، شهوت – در معنای تمایل بیش از حد یا نامشروع جنسی ، حسادت ، شکم پرستی که معمولا مستی نیز در آن منظور میشود و تنبلی . هفت گناه کبیره از موضوعات مورد علاقه در وعظ و خطابه ها ، نمایشنامه های اخلاقی و هنر اروپای قرون وسطا بوده است .

 

هفت کلمه آخر :

هفت کلمه آخر ، به آخرین جمله حضرت عیسی بر صلیب اشاره دارد . این کلمات از این قرارند: " خدای من ، چرا مرا به خود واگذاشتی ؟"

 

هفت علم انسانی ( علوم سبعه ) :

طبقه بندی آزاد موضوعاتی که از قرن پنجم میلادی به بعد ، دربرگیرنده برنامه آموزشی غرب در قرون وسطا بود . به نظر میرسد که نام “ علوم انسانی ” برگرفته از رساله “ سیاست ” ارسطو باشد که در آن از “ شاخه هایی از دانش که شایسته انسان آزاد است ” ، یعنی دانش اولیه ای که برای یک شهروند با تحصیلات مناسب لازم است ، سخن گفته است . این علوم عبارتند از علوم سه گانه : دستور زبان ( ادبیات ) ، علم بیان و دیالکتیک ( مباحثه و مکالمه ) و علوم چهارگانه که پیشرفته تر بوده و از این قرارند : حساب ، هندسه ، موسیقی و نجوم .

عجایب هفتگانه طبیعی :

کوه اورست در مرز نپال و چین ، آبشار ویکتوریا در آفریقا ، گرند کنیون  Grand Canyonآمریکا ، ساحل مرجان بزرگ استرالیا ، سپیده دم شمالی قطب شمال ، آتشفشان پاریکوتین  Paricutinدر مکزیک و بندر ریو دوژانیرو برزیل

 

هفت مرد فرزانه :

نامی که در سنت یونانی به هفت تن از سیاستمداران ، قانونگذاران و فیلسوفان قرن ۷ و ۶ قبل از میلاد داده شد.  این فرزانگان عبارتند از : سولون قانون گذار یونانی ، تالس فیلسوف اهل میلتوس ، پیتاکوس فرمانده نظامی اهل میتیلن ، کلئوبولوس فیلسوف اهل رودس ، شیلون اسپارتی از ناظران شاه ، بیاس فرزانه ترین هفت فرزانه ، اهل پری ین و پریاندر حاکم مستبد کورنتی .

 

هفت دریا :

شامل دریاهای قطب شمال و قطب جنوب ، اقیانوس آرام شمالی و جنوبی ، اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی و اقیانوس هند .

 

هفت حس :

بر اساس تعلیمات باستانی ، روح انسان یا “ بدن مقدس درون ” او مرکب از هفت خاصیت است که هر یک تحت تاثیر یکی از سیارات هفتگانه اند . آتش موجب زندگی ، خاک به وجود آورنده توانایی احساس کردن ، آب موجب قدرت بیان ، هوا حس چشایی ، مه موجد حس بینایی ، گلها به وجود آورنده حس شنوایی و باد جنوب به وجود آورنده حس بویایی هستند .

 

هفتمین پسر از هفتمین پسر :

همانطور که گفتیم ، هفت جادویی ترین اعداد است و در معرفت قومی ، هفتمین فرزند پسر از هفتمین پسر یک خانواده با نیروهای قدرتمند جادویی و شفا دهندگی متولد میشود . او پیشگو است و میتواند طلسمهای قدرتمندی را اجرا کند و میتواند با نهادندست خود بر بدن افراد رنجور ، آنان را شفا دهد  .

 

عجایب هفتگانه قرون وسطی :

۱)  آمفی تئاتر روم ، ۲)  کاتاکومبهای ( سرداب ) اسکندریه ، مصر ۳) دیوار بزرگ چین ۴) استون هنج در ویلتشایر انگلستان ۵) برج کج پیزا ۶) برج چینی ( از جنس چینی ) نانکینگ ، چین ۷) مسجد ایا صوفیه در استانبول

 

http://www.adat.blogsky.com

نظرات 16 + ارسال نظر
رضا پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 08:59 ق.ظ http://hoof.blogsky.com

سلام دوست عزیزم.وبلاگ من به روزه.اگه بهم افتخار بدین خوشحال میشم.

مهدی پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 02:29 ب.ظ http://everestearezoha

سلام خانومی
پیشنهاد میکنم جمعه ها برنامه هفتایی یا رو از رادیو جوان گوش کن. ساعت۵/۹تا۵/۱۱برنامه جالبیه
یاسی راستی بیمه هم میکنی؟؟؟؟
یه فرم استخدامم به ما بده میخوام با شادی همکار بشم!
شیطون حالا دیگه ما رو بدون حقوق میذاری سر کار؟؟؟
من که حقوقمو از شادی میگیرم باید جور دوستشو بکشه
مثل جریان پرداخت پول ویزیتم
به شادی بگو پول ویزیتش هنوز خیلی مونده ها چیکار کنم؟ چیجوری پرداخت کنم؟؟؟

مسافر پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 07:20 ب.ظ http://www.sahelearaz.blogfa.com

سلام اولا این کدی که گذاشتی و اجازه نمیده یکی چند بار تو یه پست برات کامنت بذاره رو وردار چون برام خیلی پیش اومده دوما مطلب جالبی بود اما کاش یه خورده اصلاحش می کردی مثلا همونطور که خودتم میدونی آفرینش جهان در ۶ روز و مرحله بود سید جان انا خلقنا .. فی سته ایام یادت نره

پگاه پنج‌شنبه 25 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 08:47 ب.ظ http://bikhiyal9.blogsky.com

سلام
دست درس که اومدی نظرات وبمو درست کردی
بای

یاس جمعه 26 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 06:03 ق.ظ

سلام

قاسم جمعه 26 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 06:39 ق.ظ http://ghasem17.blogsky.com

سلام خانوم یاس
ما از شما چیزی به دل نگرفتیم .
فقط یه کم ناراحت شدم که چرا بدون .....
از عدد هفت هم چیزهای بیشتری یاد گرفتم .
خود منهم عاشق این عددم .
به هر حال امیدوارم دیگه سو تفاهمی پیش نیاد تا ...
قربان شما

م ی ث م شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 03:37 ق.ظ http://mrblue.blogsky.com

عزیز دل برادر ترکم ! اون عکس ها پارک ملت نبود! اگر فقط هدفت از رفتن تو وبلاگ نظر دادن نباشه که مثلآ‌منم بیام تو وبلاگ تو نظر بدم! وقتی توی یه وبلاگ میری یه ذره این ور اون ورش هم نگاه میکنی که پارک المهدی و با پارک ملت اشتباه نکنی !

سلام
اولا لطفا مودب باشی ثانیا شما یه دفعه دیگه نظری که من برات گذاشتم بخون متوجه میشی که من گفتم ملت پارک رو تخریب می کنن و منظورم این بوده که مردم پارک رو تخریب می کنن
ثالثا تقریبا همه می دونن من تا یه مطلب رو نخونم نظر نمی دوم و نیازی هم ندارم که برای بالا رفتن تعداد نظرات وبلاگم برم نظر بدم!

حبیب شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:27 ب.ظ http://nasimeshomal.blogsky.com/

سلام
اینو دیگه خداییش قبلا نخونده بودم!
شما همچنان به بشکن زدن مشغولید؟؟!

ebi شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 03:40 ب.ظ http://www.montazerbash.blogfa.com

salam ghablamat bashe shiriniye daneshgat bad behet midam ghblameam mozali shode bye

مسافر شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 08:55 ب.ظ http://www.sahelearaz.blogfa.com

سلام اولا فکر نکن مطمئن باش که تو ۶ مرحله و دوره است دوما چی به سر دوستوتون اومده ماشالا الان که به وبلاگش سر زدم دیدم ترکونده ۹۷ تا کامنت داره ایشالا هر جا که هستین شاد باشین

رضا شنبه 27 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:56 ب.ظ http://hoof.blogsky.com

عشق هیچگاه فراموش نمی شود
گیرم هزاره های ییش از این باشد
تو عاشق می مانی
تا مادران برای کودکانشان قصه بخوانند.
حتی نه لیلا که زلیخا
از یاد نمی روی
تا مادران برای کودکانشان قصه بخوانند
که عشق
حادثه ای از سر اتفاق نیست
همان انفجار بزرگ است .
وخداوند گفت باش
یس بودی
عاشق بودی
وخدا لبخند زد...

ebi یکشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:01 ق.ظ http://www.montazerbash.blogfa.com

salam yasi rooo man hesab kon babate ghablame be on dostet begoo tala shodi dige nayab shodi sari nemizani bye


ebi.jok.blogfa.com up shod boro khodetoo bokosh jome

ابی یکشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:22 ق.ظ

سالشماردوازده حیوانی در تاریخ

تقویم دوازده‌حیوانی، یکی از شیوه‌های گاه شماری مشهور ملل آسیایی است که دارای قدمتی بسیار دیرینه می‌باشد.
هر چند انتشار وسیع این تقویم، در میان اقوام مختلف قاره کهن آسیا، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است، اما علیرغم تحقیقات وسیع انجام شده، هنوز توافق نظری قطعی بر روی اصل و منشأ این تقویم و تعیین قدمت پیدایی آن حاصل نشده است. در هر صورت کلیه محققان بر این نکته توافق دارند که تکوین و تکامل این سالشمار در منطقة آسیای خاوری، ناحیه‌ای که ملل چینی، تبتی و ترک و ... از دیر‌بار در آنجا سکنی داشته‌اند، صورت پذیرفته است. بسیاری از منابع تاریخی، ابداع این تقویم دوازدهساله را به یکی از ملل چینی (ختا)، ترک (و گاه قبایل ترک‌تباری چون ایغور، قبچاق و ...) و حتّی هندی نسبت داده‌اند. با توجه به ضیق منابع مکتوب، اظهار نظری قاطع درباره خاستگاه این تقویم باستانی، بسیار دشوار است.
این تقویم دوازدهگانه، توالی اسامی 12 حیوان را شامل می‌شود که یک دور کامل آن در زبان ترکمنی «موچه» نام دارد واز این رو این تقویم را می‌توان «سالشمار موچه» نامید.
ترتیب سالهای موچه به قرار ذیل است:
موش، گاو، پلنگ، خرگوش، ماهی، مار، اسب، گوسفند، میمون، مرغ، سگ و خوک.
در نگاه اوّل دو نکته قابل توجه در دور دوازدهگانه «موچه» به چشم می‌خورد. اولاً این دوره نیز همانند 12 ساعت و 12 ماه و ... مجموعه 12 سال را در بر می‌گیرد. ثانیاً تمامی سالهای این دوره –همانگونه که از نامش پیداست– با اسامی حیوانات نامگذاری شده‌اند. درباره این دو نکته ارائه توضیحاتی چند ضرورت دارد.
در فرهنگ ملل دنیای قدیم، برخی از اعداد همانند 3،7،12،40 و . . . میمنت و تقدس داشته‌اند، همچنانکه برخی دیگر (همانند عدد 13) بدیمن و منحوس به شمار می‌آمدند. گذشتگان، تقدس و محبوبیت ویژه‌ای برای عدد 12 قائل بوده‌اند: سال از 12 ماه و روز یا شب از 12 ساعت تشکیل می‌یافت. «رنه تاتون» درباره عدد 12 و گونه‌ای دستگاه شمارش که برخلاف دستگاه شمارش دهدهی امروزین، بر مبنای عدد 12 نظام یافته بود، می‌نویسد: «دستگاه شمارشی با مبنای 12 در بین بعضی از ملتهای قدیم بعنوان دستگاه وزن و اندازه‌گیری به کار می‌رفته و امروز هم در بعضی کارهای تجارتی به کار می‌رود.(دوجین که 12 واحد و گروس Grosses که 12 دوجین است)»
افزون بر این، عدد 12 قابلیت بخش‌پذیری بر اعداد 1،2،3،4،5،6 (و 12) را داشته و از این لحاظ حتّی بر عدد 10 که مبنای نظام شمارش دهدهی کنونی است رجحان و برتری داشته و کاراتر است.
ابداعگران اولیه دور موچه نیز احتمالاً نظر به دلایل فوق، ابتنای آن را بر 12 سال مقرر کرده‌اند. محمود کاشغری در دیوان لغات‌الترک (قرن 5 هجری قمری) در توجیه اشتمال موچه بر 12 سال چنین استدلال می‌کند که ابداعگران موچه به تعداد 12 ماه و 12 برج آسمان، 12 سال را نامگذاری کرده‌اند.
ریشه تقدس و مطلوبیت عدد 12 در فرهنگ ترکمنی را در فرهنگ باستانی ترکی – ترکمنی، پیش از پذیرش اسلام باید جست. امروزه در میان ترکمنها به اصطلاحاتی نظیر «اون ایکی – سونگنگوم» به معنای «12 اندام بدنم» (همانند اصطلاح هفت ستون بدنم در فارسی) و یا «اون ایکی توقلی» به معنی «عقلی معادل 12 بره» برمی‌خوریم. لازم به توضیح است که ترکمنها بر این باورند که عقل و خرد انسان کامل برابر 12 بره است
تقدس و استحباب عدد 12 در عقاید اسلامی نیز بوضوح مشهود است. بعنوان مثال 12 چشمه جوشان حضرت موسی، امر خداوند به استعمال دوازده ماه قمری و ... (در نصّ صریح قرآن کریم) 12 حواری حضرت عیسی، 12 امام و ...
نامگذاری سالهای دور موچه با اسامی حیوانات، یقیناً بی‌علت و ناشی از صُدفه نبوده و می‌تواند نشانگر اشتغال مبدعان اوّلیه این شیوه گاهشماری به امور شکار و دامداری باشد. در دایره‌المعارف شوروی ترکمنستان جلد ششم، ذیل ماده موچه علاوه بر ذکر این مورد آمده است که: ارتباط این مسأله با توتمیزم Totemism که نوعی اعتقاد دینی مردمان دنیای قدیم بوده است را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت.[3]
ترکان قدیم پیش از قبول اسلام به کیش ساده طبیعت‌پرستی اعتقاد داشتند. در افسانه‌های باستانی قبایل اغوز، 6 فرزند نیای آنها اغوزخان با اسامی پدیده‌های طبیعی گون (خورشید)، آی (ماه)، ییلدیز (ستاره)، گوک (آسمان)، داغ (کوه) و دنگیز (دریا) نامگذاری شده بود.
توتمیزم جلوه‌ای از این کیش ساده ترکی بود که بصورت اونقون در میان آنها رواج داشت، واژه اونقون که از فعل اونگماق (به معنای میمنت یافتن، رواج یافتن کار) اشتقاق یافته، به حیوانات مقدسی اطلاق می‌گردید که شکار آنها برای قبایلی که ان را می‌پرستیدند، ممنوع و محذور بود.
از مجموع نوشته‌های مورخانی همچون رشید‌الدین فضل‌الله چنین استنباط می‌شود که طوایف اغوز – ترکمن تا زمان او (قرن 8 ه‍.ق) به اونقون‌پرستی (توتمیزم) تا اندازه‌ای معتقد بودند. بخصوص که او نام و شکل همه اونقون‌ها و تمغاهای طوایف بیست‌وچهارگانه اغوز را به تفصیل آورده است.
هر چند تحت نفوذ فرهنگ اسلام، ترکمنها بخش عمده عقاید باستانی خود و منجمله اونقون‌پرستی را به فراموشی سپرده‌اند؛ با این حال برخی از باورهای عامیانه ترکمنهای کنونی، همچون حرمت کشتن حیواناتی از قبیل لاک‌پشت، جغد و پرستو[4] ریشه در تاریخ گذشته ترکمنها و دلالت بر تأثیرات بازمانده از دورانی دارد که قبایل اغوز ترکمن به پرستش طبیعت و توتمیزم معتقد و پایبند بوده‌اند. افزون بر این رد پای عقیده اونقون‌پرستی (توتمیزم) در نقوش نمادین سنگ قبور، هنرهای دستی و سایر جلوه‌های فرهنگ مادی ترکمنها با اندک تعمقی قابل تشخیص است.
درادامه بحث حاضر می‌خواهیم پاسخی درخور برای این پرسش بیابیم که نظر به نکات مذکور آیا ابداع این تقویم را می‌توان به ترکان نسبت داد؟
خاستگاه اوّلیه ترکان آسیای خاوری و معیشت آنها بر پایه زندگی کوچ‌نشینی و دامپروری استوار بوده و از دیر‌باز این شیوه گاهشماری در میان آنها تداول داشته است. تمامی این شرایط احتمال ابداع این تقویم حیوانی توسط این ملت دامپرور و کوچرو را تقویت می‌نماید.
پژوهشگران موافق و مخالف این نظر، استدلالات گوناگونی را در رد یا تأیید آن ارائه کرده‌اند. «ج.ج. ساندرز» به نقل از «پ.ا. بودبرگ» می‌نویسد: بودبرگ مایل بود که این تقویم را اختراع بیابانگردان به شمار آورد نه یک اختراع چینی. اصل آن به آوارها، هندیان و تبتی‌ها نسبت داده شده بود.[5]
برخی از مراجع صراحتاً ابداع آن را به منجمان ترکستان قدیم نسبت می‌دهند (همانند فرهنگ عمید، ذیل ماده سیچقان ایل و ...) این تصریح به سبب عدم استناد به مدارک مستدل و معتبر چندان قابل اعتنا نیست. ساندرز درباره پیدایش این تقویم می‌نویسد: «در یک زمان ناشناخته شاید در آغاز تاریخ مسیحی، نوعی تقویم شمسی-قمری به وجود آمد که بر پایه یک دوره دوازده ساله تنظیم یافته بود و هر سال به نام یک حیوان نامیده می‌شد ... این تقویم از دیر زمان دست کم از سده ششم میلادی در چین به کار می‌رفته است ... نخستین نمونه استفاده از آن در نامه‌ای است که به سال 564 م. به نایب‌السلطنه چوی شمالی بوسیله مادرش نگاشته شده است؛ مادر او در این نامه به او یادآوری کرده که او در سال مار و برادرانش به ترتیب در سالهای موش و خرگوش به دنیا آمده‌اند.»[6]
سنگ‌نوشته‌های اورخون (سده 8 میلادی) علاوه بر آنکه نخستین نمونه‌های مکتوب زبان ترکی ا به دست می‌دهند، قدیمی‌ترین موارد استفاده سالشمار موچه را نیز در میان ترکان در خود محفوظ داشته‌اند. به عنوان نمونه می‌خوانیم: در سال سگ، ماه دهم، روز 26 پدر من خاقان این زندگی را رها کرد... (7)
در گاهشماری ملل دنیای قدیم. دوره‌های دوازده ساله دیگری را نیز می‌توان یافت که احتمالاً ابتنای دوره دوازده ساله حیوانی بر چنین دوره‌هایی را نمی‌توان بدون تحقیق و بررسی علمی منتفی دانست. به عنوان مثال در تقاویم چینی و هندی دوره دوازده ساله‌ای رایج بود که طول آن بر یک بار گردش سیاره مشتری (برجیس) بر مدار ظاهریش استوار بود. کالین آ.رُنان مولف «تاریخ علم کمبریج» می‌نویسد:
آنان [چینیان باستان] توجه خاصّی به مشتری داشتند؛ زیرا مدّتی که طول می‌کشید تا مدارش را طیّ کند 86/11 سال یعنی تقریباً دوازده سال بود و به نظر می رسید که این کاملاً با 12 شاخه زمینی ادواری [سالشمار حیوانی] و نیز با عدد 12 ماه قمری سال می‌خواند. همچون تمدنهای دیگر چرخه‌های دیگری نیز یافت شد. ولی دوره 12 ساله مشتری غالباً در آنها دخالت داشت...[7]
رواج دوره‌ای مشابه در میان هندیان نیز جالب توجه است. طبق نوشته استاد احمد بیرشک برجیس (یا به زبان هندی Brihaspati) نسبت به ستاره‌های ثابت یک دوره 11 ساله و 314 روز و 839 دقیقه‌ای (تقریباً 12 سال) دارد که یک دوره برجیسی Brihaspatikata نام داشته و کاربرد آن در میان هندیان تقریباً مقارن با گاهشماری هجری آغاز گردیده است.
در صورت اقتباس سالشمار حیوانی از دوره‌های مشتری (برجیسی) و یا چرخه‌های مشابه، ابداع آن را مشکل بتوان به ملل کوچ‌نشین چون ترک و مغول که در علم نجوم چندان پیشرفتی نداشته‌اند نسبت داد. هر چند ترکان از دیرباز با حرکات ظاهری مشتری (یا به ترکی: قاراقوش) آشنایی داشته‌اند، اما درباره محاسبه ادوار مشتری توسط آنان هیچ اطلاعی در دست نیست و درباره این مساله تا انجام تحقیقات جامع و کامل نمی‌توان به آسانی اظهار نظر کرد.
هر چند ابداع‌کنندگان اصلی موچه هنوز ناشناخته باقی مانده‌اند و تخمین قدمت این تقویم نیز بدرستی امکانپذیر نیست؛ اما بصراحت می‌توان اذعان کرد که توسعه قدرت ترکان گؤگ‌ترک که نخستین سلسله قطعا ترک‌تبار تاریخ به شمار می‌رود (سده‌های 8-6 م) و ادامه فتوحات آنان بود که استفاده از این سالشمار را به جانب مغرب برد و از آن سوی آلتایی تا کوههای اورال انتشار داد. از دیگر سو مهاجرتهای سیل‌آسای ترکان که نخست به منظور فتح سرزمینهای جدید (در دوره قبل از مغول) و سپس جهت همکاری در فتوحات مغول و یا گریز از مقابل آن (در دوره قدرت‌یابی مغولان در قرن 7 ه‍) رو به سوی مغرب انجام پذیرفت، سالشمار موچه را در میان ملل گوناگون خاورمیانه تا سرحد اروپا انتشار داد. بدین ترتیب ترکان که مروج این شیوه تازه گاهشماری در قسمتهای وسیعی از آسیا بودند به عنوان «صاحبان اصلی سالشمار موچه» شناخته شدند.
در تألیفات دانشمندان ایرانی همچون «آثار الباقیه عن القرون الخالیه» ابوریحان بیرونی (قرن 4 ه‍.ق) و «طبایع الحیوان» شرف‌الدین مروزی (قرن 6 ه‍.ق) به این سالشمار ترکی اشاره رفته و سالهای دوازده‌گانه این دوره به ترتیب عنوان شده است؛ اما سابقه آشنایی ایرانیان با این سالشمار و رواج آن تنها به قرون مابعد استیلای مغول (قرن 7 ه‍.ق) باز می‌گردد.
امروزه در میان ایرانیان کاربرد تقویم دواده‌گانه حیوانی، از موارد محدودی همچون تحقیق در متون قدیمی، استفاده در سالنامه‌ها و برخی موارد تفنن‌آمیز دیگر فراتر نمی‌رود؛ اما نگاهی به متون و منابع تاریخی، موید این نظر است که در گذشته‌ای نه چندان دور این شیوه گاهشماری در سطح وسیعی مورد استفاده عرفی و رسمی قرار می‌گرفته است.
برخلاف ایرانیان سالشمار موچه در میان ترکمنها پس از گذر قرنها و هزاره‌ها هنوز یکی از بهترین وسایل تعیین سن و بخاطر‌سپاری تاریخ وقایع به شمار می رود. هر چند در زیر چرخهای کوبنده زندگی ماشینی و هجوم فرهنگهای دیگر، این تقویم باستانی نیز همچون دیگر یادگارهای هزاران ساله نیاکان ما در حال نزع است.
ایام به کامتان و حق یارتان ...آنوشکا

رضا یکشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 04:46 ب.ظ http://koochaneh.blogfa.com

سلام یاسی جان

شادی کجا رفته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

من آپم

خاطره دوشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:02 ق.ظ http://khaterehkh.blogsky.com/

اطلاعات جالبی در مورد عدد ۷ دادی
یادمه راهنمایی که بودم اسمم همیشه نفر هفتم بود
با اینحال من ۶ رو بیشتر دوست دارم

رضا دوشنبه 29 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 06:07 ق.ظ http://hoof.blogsky.com

سلام دوست خوبم.با مطلبی با عنوان قدرت کلمات به روزم بهم سر بزنین خوشحال میشم.قربانت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد